Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
top_header_img

מבזקים מהשטח

הפועל לאוס מדיה חיפה leos group

לרגל יום העצמאות אנו מביאים לכם את סיפור הזכיה בגביע העשור, התואר הראשון בתולדות המועדון, כפי שסופר לנו מפיו של איציק אשכנזי, כוכב הזכייה בגביע ומי שליווה את הפועל חיפה במשך עשרות שנים, כשחקן, קפטן, יו"ר ומאמן במחלקת הנוער והיום כאיש הקשר בין המועדון לשחקני העבר

חגיגות העשור
מאת איציק אשכנזי

לכבוד חגיגת העצמאות ה-10 לישראל-בשנת 1958 החליטה ההתאחדות לכדורגל בישראל יחד עם וועדת העשור העולמית לקיים טורניר במתכונת משחקי גביע המדינה-שנקרא "גביע העשור לישראל". טורניר גביע העשור נמשך כחודש ימים בהשתתפות 12 קבוצות מהליגה הבכירה ו-4 קבוצות ראשונות מליגת המשנה. היום אנו חוגגים 72 שנה למדינה. נכון שעברו כ-62 שנים מהזכייה של קבוצתנו האהובה הפועל חיפה, אך הזיכרון הוא חזק ומצאתי לנכון להזכיר לכולנו, הנהלה-אוהדים-שחקנים בהווה, וותיקים שבעבר כי משום-מה התואר הזה של הזכייה נשכח מפעם לפעם ומישהו צריך להאיר, לכתוב. נעים להיזכר בהישג הגדול והראשון של הפועל חיפה וגם של העיר חיפה, כלומר רגע היסטורי ומאושר מאד. כפי שתראו בהמשך-חלקי בגביע הזה משמעותי והיות שאני הוא הכותב ולא יכולתי להתעלם מכך, אך זה מה שאני זוכר וכמו שזה נחרט בזכרוני עם סיפורים מעניינים סביב כל משחקי הגביע, 4-5 משחקים ב-4 שבועות.

שמינית הגמר – נקמת השער החוקי שנפסל

לפני משחקנו הראשון נגד מכבי ת"א האלופה ומחזיקת הגביע. ב-1958 ניצחה אותנו בגמר 0:2 באצטדיון המכביה. נשאר לנו טעם מר כי כבשנו שער סופר-חוקי מקרן ישירה שזאביק שרף נגח פנימה והשופט הענק וורנר קבע עם הרבה היסוסים שהשער לא חוקי ובאמת זה השפיע לרעתנו ונוצחנו. לכן הגענו למשחק באמביציה ענקית וניצחנו בתוצאה 1:4 עם תצוגה נהדרת של כל שחקני הקבוצה. השערים זלטקו (צ'יק) צ'יקובסקי שהיה מאמן, שחקן הקבוצה עם צמד ואברהם גינזבורג עם צמד משלו. עלינו לשלב רבע הגמר בבטחון ובתשוקה נגד בית"ר ת"א (שגברה על ביתר ירושלים 1:3 בשלב שמינית הגמר). קבוצה טובה ממושמעת ולוחמת. המשך יבוא, מאוחר יותר.

טרמפ לחצי הגמר

שלב רבע הגמר משחק מס 2. סיפור אישי מעניין מאד. ביתר ת"א כבשו שער ראשון והובילו 0:1 עד דקה 50. סגרו את המשחק עם הגנה חזקה. למזלי הצלחתי לכבוש שער בנגיחה והשווינו 1:1. המשחק הגיע להארכה ולקראת הסיום בועט צ'ייקובסקי פנדל(בעיטת 11 מטר) והשוער יהודה לוי עוצר. נקבע משחק חוזר באמצע השבוע בינתיים אני נוסע לשרות מילואים לשיבטה בדרום. ביקשתי מהמג"ד וגם הפועל חיפה סייעו, שיאפשר לי לשחק קבלתי אישור ויצאתי יום לפני משחק חוזר נגד ביתר ת"א. יצאתי בשעה 12.00 והגעתי בטרמפים לחיפה לקראת חצות. התקשרתי לצ'ייקובסקי ששהה עם הקבוצה בבית-אורן לקראת המשחק וסיפרתי לו שאני הגעתי מהמילואים ואם ברצונו לשתף אותי לא אוכל לשחק. צ'ייקובסקי אמר שאלך לישון ונשוחח מחר. הבנתי מהטון שצ'יק לא בונה עלי במשחק. הצלחתי לנוח ולא נוצר שום קשר עד כמה דקות לפני פתיחת המשחק. בעוד שאני אוכל מרק חם נשמעות 3 דפיקות בדלת ומי בפתח? צ'ייקובסקי בכבודו ובעצמו עם בגדיי ספורט, מבקש -דורש שאפסיק לאכול וארד למשחק. גרנו ליד האצטדיון בקרית אליעזר-הוא יודע שאני מסוגל להרבה קשיים ולא מפונק.-בדרך הוא מספר שהשחקנים רוצים אותי על המגרש וזה יוסיף למוראל ולבטחון. עליתי ללא חימום וללא מתח הבקעתי 3 שערים למזכרת. זאביק שרף הבקיע שער רביעי וציק היה בעננים ובשמחה והחמיא מאד ניצחנו 1:4 ועלינו לחצי גמר בשמחה גדולה.

חצי הגמר – גינזבורג מדבר ברביעיות

שלב חצי הגמר משחק מס 3 נוסעים למגרש הפועל חדרה מגרש נייטראלי נגד מכבי פ"ת. המלאבסים ניצחו את הפועל ת"א 0:3 טכני. כשהתוצאה 2:2 הפועל ת"א תקפו את השופט וספגו הפסד טכני. מכבי פ"ת היתה קבוצה אגרסיבית ומאד נוקשה בדקות הפתיחה פעמיים כבשתי 2 שערים שנפסלו לאכזבתי. ובהמשך אברהם גינזבורג הבקיע רביעיה וצ'יק הוסיף שער נוסף 0:5 מדהים וענק עלינו לגמר הגביע כמו גביע עולמי עבורנו.

הקמיע של האוהד שפיגל

שלב הגמר מגרש באסה ביפו (נייטראלי) 12.000 צופים במגרש ומחוץ למגרש כפליים. יצאנו ליפו באוטובוס עם בנות הזוג, חברות של הצעירים, ישירות לשגרירות של יוגוסלביה ביפו שם נרגענו. צ'יק הוא יליד יוגוסלביה סידר לנו בזכות הקשרים הטובים הפוגה לפני המשחק. הדרך עצמה היתה ארוכה ופקוקה מאחר ומאות מכוניות מחיפה עמוסות באוהדים נסעו למשחק. כולנו היינו חיוורים ומתוחים מאד מכל השבוע שלפני המשחק. שתינו קפה שחור נחנו קצת מהדרך ויצאנו למגרש "באסה" כדי להתמודד עם הפועל ירושלים. קבוצה נהדרת. הגנה ושוער מנחם שירזי שעדיין לא ספג שער בטורניר גביע העשור. אני מרגיש בבית במגרש הזה שיחקתי עם גדנ"ע יהודה (בה גדלתי) נגד הפועל ת"א נוער תמיד הבקעתי. עוד לפני יציאתנו למשחק הגמר ממש ליד האוטובוס בקרית אליעזר ניגש אלי שכן ואוהד נפלא שלנו בשם שפיגל מוסר לי 2 אגורות למזל ומבקש ממני להטמין אגורה לכל נעל והשערים יגיעו. אני לא מאמין באמונות שכאלה אבל עשיתי. כמו מאמין. לפני יציאתנו הגיעה הודעה שאברהם גינזבורג מלך שערי הקבוצה לא יגיע למפגש, חולה. צ'יק מרכיב אותי במקומו כחלוץ חוד ובמקומי נכנס חנניה נחמיאס שחקן צעיר שיודע להבקיע. הקהל היה מדהים ותמך בנו יפה ומכובד מאד. מולנו הפועל ירושלים שהדיחה את מכבי חיפה בחצי הגמר ציפינו למשחק קשה ביותר וחסרונו של גינזבורג השפיע עד לדקה ה69 בה אבריימל'ה נסטנפובר שקיבל מסירת מפתח מצ'ייקובסקי פרץ מימין ומסר פס אלכסוני לאחור, אני הגעתי ותוך ריצה בעטתי עם כל הלב…שטוח וחד לפינה הימנית…השוער הנהדר שירזי נכנע….ועלי הגיעה ערימה של כל שחקני הקבוצה, מנהלים ועוד. לא יכולתי לנשום מרוב אהבה. צ'ייקובסקי חיבק כמו אבא טוב ומיד תוך 3 דקות כל הפועל ירושלים עלתה להתקפה על מנת להשוות. הכדור הגיע לצ'יק ששלח מסירת עומק, הגעתי ראשון לכדור, טסתי חצי מגרש מול שירזי בעטתי שוב לפינה הימנית שטוח וחד 0:2 ענק!!!שוב כולם בערימה עלי, נלהבים מאד, מחמאות וגם בכי. ההרכב של הפועל חיפה באותו המשחק: פורטל,ינגו סימנדיריס,מישל בן דוד,מייק סימנדיריס,משה (שש) ששון, בולוס, צ'ייקובסקי, נסטנפובר, נחמיאס,שרף, אשכנזי נעדרו: א.גינזבורג, משה פלדשטיין.

את הזכיה בגביע חגגנו בבית קפה בהרצליה בדרך הביתה עם מאות אוהדים ששמעו על מיקומינו הגיעו לבית הקפה עלו על השולחנות ושרו. אחרי שבוע הזמינו אותנו למסיבת הזכיה מטעם מועצת פועלי חיפה ובהשתתפות ראש העיר אבא חושי, שהתקיימה על האניה ירושלים והיה עליה בית קפה גדול ועשו לנו חגיגה גדולה עם אומנים וזמרים.

סגירת המעגל אצל צ'יק

בשנת 1968 הוזמנתי להשתלמות בבי"ס גבוה לספורט ע"י המנהל המקצועי הנס וייסויילר שהיה המאמן של בורוסיה מנשנגלדבך הגדולה. ההשתלמות נמשכה 3 שבועות בעיר היפה קלן והוצמדתי לאימוני הקבוצה היה מאלף ומאד מקצועי. הקבוצה נסעה למשחקי הכנה לבלגיה בסיום ההשתלמות הוזמנתי אך העדפתי לבקר ולהשתלם אצל צ'ייקובסקי בעיר האנובר. צ'יק קיבל אותי נפלא. שוחחנו רבות, שאל על כל שחקני הקבוצה ועל המשפחות כמובן הצטרפתי לאימוני הקבוצה וגם שיחקתי עם המילואים נגד הקבוצה הראשונה ואפילו כבשתי שער ממסירה של צ'יק מן האוויר בוולה. בסיום הביקור הצטרפתי לנסיעה לעיירה בשם "ארלינגרודה" ליובל 50 שנה לקבוצה. האנובר ניצחה 0:4.הופעה יפה. בתום המשחק צ'יק הוזמן לבמה, הודה למארחים על המפגש והאירוח, שם סיפר עלי בחביבות והזכיר את משחק גמר גביע העשור על המסירות שמסר לי ועל השערים והיה נרגש מעצם הזכייה בגביע תמיד אזכור את המשחק שגרם לי אושר לי ואלפי האוהדים.

אחרית דבר

שיחקתי בהפועל חיפה 7 שנים, 3 שנים נבחרתי ע"י חבריי לקבוצה לראש (קפטן) הקבוצה. זכיתי גם בגביע המדינה 1963 עם המאמן דימיטר דמיטרוב מבולגריה. הנפתי את הגביע ופרשתי מהפועל חיפה כשחקן וכראש קבוצה ישירות לאימוני נערים ונוער בהפועל חיפה. אימנתי בהפועל חיפה 22 שנים (5 שנים כיושב ראש מחלקת הנוער)אלפיי תודות להפועל חיפה על תקופה נהדרת בחיי בעירנו היפה – חיפה.

כאן המקום להזכיר ולזכור את חבריי שזכינו בגביע העשור 1958 ובגביע המדינה 1963. ז'לטקו צ'ייקובסקי ז"ל, וולטר יעקב ומנחם שבל ז"ל מההנהלה הטכנית וחבריי לקבוצה שאינם בין החיים.

חולצת משחק שנת המאה (בוגרים)

199.00
רכישה

כובע שנת המאה

50.00
רכישה

חולצת רטרו פסים אדום לבן

159.00
רכישה

חולצת טי שירט

50.00
רכישה

כובע שנת המאה

50.00
רכישה

עט הפועל חיפה

7.00
רכישה

צעיף קלאסי

60.00
רכישה

צעיף שנת המאה

60.00
רכישה

חולצת משחק שנת המאה (ילדים)

189.00
רכישה
בניית אתרים